Algemene toelichting mbt belangrijkste verrichtingen met impact op het resultaat en verklaring van belangrijke materiële verschillen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2024 is de vijfde jaarrekening die geconsolideerd werd afgesloten en opgemaakt voor de stad en OCMW Lier. Tenzij het anders wordt vermeld, geven de cijfers hierna steeds de geconsolideerde toestand.

Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt € 5.270.972  en is samengesteld uit de drie volgende saldi die verder in de nota van de jaarrekening worden toegelicht.
• het exploitatiesaldo: € 5.952.643
• het investeringssaldo: € -13.447.172
• het financieringssaldo: € 12.765.500

Samen met het resultaat van vorig boekjaar (€ 6.015.716) sluiten we het huidige boekjaar af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 11.286.688.

Hierna wordt de inhoud van de drie bovenstaande saldi verder toegelicht. We verwijzen ook naar alle relevante cijfergegevens die in tabelvorm na deze toelichting wordt opgenomen.

1. De exploitatie

Terug naar navigatie - 1. De exploitatie

De exploitatie sluit af met een positief saldo van € 5.952.643 en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de positieve autofinancieringsmarge. In volgende tabel zien we hoe de ontvangsten en uitgaven zich verhouden tov het budget. Langs de kant van de exploitatie-uitgaven zien we dat het voorziene budget niet volledig werd aangewend. Er blijft een ongebruikt budget van € 1.764.915 ofwel ca 1,64% onderbenutting. Langs de ontvangstenzijde stellen we vast dat de totale ontvangsten € 1.406.504 lager liggen dan gebudgetteerd, er werd dus 98,76 % gerealiseerd. In wat volgt worden de verschillende deelbudgetten meer uitvoerig besproken.

 

Exploitatie Budget Geboekt saldo vs budget Realisatiegraad
Uitgaven 107.571.123 105.806.207 1.764.915 98,36%
Ontvangsten 113.165.667 111.759.163 1.406.504,06 98,76%

1.1. De exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - 1.1. De exploitatie-uitgaven

Exploitatieuitgaven Budget vastgelegd saldo vs budget aangerekend realisatiegraad aanrekeningen
Personeelsuitgaven 58.667.213,47 58.664.171,10 40.213,83 58.626.999,64 99,93%
Werkingskosten 19.891.888,15 19.003.181,28 1.309.924,34 18.581.963,81 93,41%
Werkingssubsidies 16.276.746,14 16.122.473,91 173.679,42 16.103.066,72 98,93%
Schuld 2.773.686,43 2.520.788,34 252.898,09 2.520.788,34 90,88%
Overige 9.961.588,63 9.974.366,87 -11.800,27 9.973.388,90 100,12%
TOTAAL 107.571.122,82 106.284.981,50 1.764.915,41 105.806.207,41 98,36%

Details bespreking exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Details bespreking exploitatie-uitgaven

1.1.1 De personeelsuitgaven.

De personeelsuitgaven vormen de belangrijkste uitgavenpost (55% van totale uitgaven). De personeelsuitgaven omvatten de eigenlijke loonkost van het stads- en OCMW-personeel, maar ook deze van het onderwijzend personeel (academies) en aanvullende personeels gerelateerde uitgaven (responsabiliseringsuitgaven pensioenen, lonen mandatarissen, woon-werkverkeer, maaltijdcheques en dergelijke).  De personeelsuitgaven worden in de loop van het jaar doorlopend gemonitord. Het voorziene budget werd in 2024 voor quasi 100% gerealiseerd. Bij budgetopmaak wordt er naar gestreefd om de overbudgettering maximaal te beperken. De personeelsuitgaven stijgen de afgelopen jaren heel sterk, vooral als gevolg van de toegenomen inflatie en impact van de invoering van de IFIC-classificatie.

1.1.2. De werkingskosten

De werkingskosten vertegenwoordigen ca 17,5% van de totale uitgaven.  In vergelijking met 2023 blijven de werkingskosten stabiel. 

Traditioneel is dit de uitgavenpost die het moeilijkste is om correct te budgetteren. De overbudgettering bedraagt nog 6,6%, maar is toch beter onder controle in vergelijking tot het jaar voordien (10,5%). 

De werkingskosten met de grootste budgettaire impact hebben betrekking op de werkingsbijdragen voor afvalverwerking (ca € 3.5 Mio), de terbeschikkingstellingsvergoeding dewelke stad en OCMW betalen aan het bedrijvencentrum Dungelhoeff voor het gebruik van het stadskantoor en Sociaal huis (ca € 1.7 Mio), nutskosten overheidsgebouwen  (ca € 1,3 Mio ), de diverse ICT-onderhoudscontracten (€ 0,7 Mio), elektriciteit Openbare Verlichting (€ 0,35 Mio). Door de toenemende verledding van de openbare verlichting zien we de kostprijs van het electriciteitsverbruik verder dalen (0,5 Mio in 2023).

1.1.3. De werkingssubsidies

De toegestane werkingssubsidies bedragen € 16.103.066 en vertegenwoordigen daarmee 15% van de totale uitgaven. De belangrijkste toelagen gaan naar sterk verbonden entiteiten : 

  • Lokale Politie Lier : € 9.415.446 (stijging met 6% tov 2023)
  • Hulpverleningszone Rivierenland : € 1.746.194 (ongewijzigd tov 2023)
  • Lago Lier : € 1.635.780
  • vzw Bressinck : € 161.786
  • ProLier : € 155.000
  • Sociaal restaurant : € 177.900

1.1.4. De schuld/rentelast

De betaalde rentelast bedraagt € 2.520.788. 

1.1.5. Overige - Individuele hulpverlening door het OCMW

De uitbetaalde individuele hulpverlening door het OCMW bedroeg in 2024 € 9.767.170, hetgeen een stijging vertegenwoordigt tov 2023 met ca 12 %. 

1.2. Exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - 1.2. Exploitatie-ontvangsten

 

Exploitatieontvangsten Budget vastgestelde rechten saldo vs budget gevorderd realisatiegraad
Fiscale ontvangsten 42.887.372,10 41.183.717,19 1.703.654,91 41.183.717,19 96,03%
Ontvangsten uit de werking 21.479.120,08 22.530.560,50 -1.051.440,42 22.530.560,50 104,90%
Werkingssubsidies 46.266.315,94 45.043.883,75 1.222.432,19 45.043.883,75 97,36%
Financiële ontvangsten 1.199.106,00 1.387.609,02 -188.503,02 1.387.609,02 115,72%
Overige 1.333.753,00 1.613.392,60 -279.639,60 1.613.392,60 120,97%
TOTAAL 113.165.667,12 111.759.163,06 1.406.504,06 111.759.163,06 98,76%

Details bespreking exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - Details bespreking exploitatie-ontvangsten

1.2.1. De fiscale ontvangsten

De fiscale ontvangsten vormen in 2024 opnieuw de belangrijkste exploitatie-opbrengst (37% van totale exploitatie-ontvangsten). De gerealiseerde fiscale ontvangsten lagen 1.703.655 EUR lager dan gebudgetteerd, hetgeen vooral wordt verklaard door fors lagere ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting en GAS-boetes.. De belangrijkste fiscale ontvangsten zijn de aanvullende personenbelasting (€16.310.542) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing (€ 17.458.757) . Samen maken zij 82% uit van de totale belastingontvangsten. 

De ontvangsten uit APB liggen fors lager dan in 2023 omdat er in 2023 een eenmalige correctie werd doorgevoerd door de FOD (14 maanden APB ipv 12 maanden doorstorting). Bovendien zijn de APB ontvangsten nog eens ca 1.000.000 EUR lager dan de raming dewelke werd opgemaakt door de FOD Financiën. Een trend dewelke wordt vastgesteld bij alle lokale besturen.

Voor het jaar 2024 hadden we voor wat betreft de ontvangsten uit GAS-overtredingen reeds een daling voorzien naar 4 Mio EUR. De uiteindelijke ontvangsten waren uiteindelijk nog lager dan begroot (ca. 523.000 EUR minder).

Bij de documentatie van de jaarrekening wordt een overzicht toegevoegd van de opbrengsten per belastingsoort. 

1.2.2. Werkingsontvangsten

De ontvangsten uit de werking bedroegen € 22.530.560 of 20% van de totale exploitatie-opbrengsten. Er werd € 1.051.440 meer ontvangen dan gebudgetteerd (104.90%).

De belangrijkste werkingsontvangsten zijn de inkomsten van het woonzorgcentrum Paradijs, bestaande uit de tussenkomst via de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) voor een bedrag van € 6.551.090 (ca 581.000 EUR meer dan gebudgetteerd) en de ligdag prijs voor een bedrag van € 4.510.158  De inkomsten mbt het WZC Paradijs maken zo ca 49% uit van de totale werkingsontvangsten van de groep. 

Een andere belangrijke werkingsontvangst betreffen de inkomsten in het kader van het gemeentelijk rioolbeheer voor een bedrag van € 2.735.649 ( ca € 380.000 meer dan gebudgetteerd).

Een derde belangrijke bron van inkomsten zijn deze verbonden aan het afvalbeleid (DIFTAR). In 2024 werd er voor € 2.111.545 aan inkomsten geboekt.

Tot slot vormen ook nog de huuropbrengsten (hoofdzakelijk OCMW-patrimonium) een belangrijke bron van inkomsten. Er werden huuropbrengsten uit OCMW-patrimonium gerealiseerd voor een bedrag van € 1.763.048, zijnde ca 7 % minder dan gebudgetteerd.  Door de gefaseerde renovatie van de begijnhofwoningen, staan meer woningen leeg in afwachting van deze renovatie, dit heeft uiteraard tijdelijk een negatieve impact op de ontvangsten uit de verhuringen.

1.2.3 Werkingssubsidies

Het gemeentefonds is een belangrijke financieringsbron voor de lokale overheden. Voor stad en OCMW Lier bedraagt de ontvangen basisdotatie voor het boekjaar 2024 € 14.303.106, zijnde € 180.317 meer dan gebudgetteerd. Daarnaast voorziet de Vlaamse regering in een aantal aanvullende dotaties : 

  • Vervanging van vroegere sectorale subsidies : € 925.017
  • Compensatie afschaffing vroegere Elia-taks : € 451.920

Daarnaast voorziet de Vlaamse regering nog in een aantal bijkomende algemene werkingssubsidies dewelke substantieel zijn :

Vlaamse subsidie voor de tussenkomst in de responsabiliseringsbijdrage :  € 2.735.410

Vlaamse subsidie voor valorisatie open ruimte : 629.405 EUR

Een andere belangrijke werkingssubsidie betreft de loonkost van het onderwijzend personeel. Stad Lier is inrichtende macht en moet derhalve deze loonkost budgettair tot uiting brengen in de gemeentelijke boekhouding. Voor 2024 werd een subsidie geboekt voor een bedrag van € 9.500.243. Dit bedrag ligt fors hoger omdat we volgens instructies van het Agentschap Binnenlands bestuur de volledige loonkost (incl. patronale bijdrage) van het onderwijzend personeel tot uiting moeten brengen (langs de uitgavenkant volgt dus een gelijkaardige verhoging).

Ook in het domein Welzijn/Sociale dienstverlening worden belangrijke subsidiestromen ontvangen voor een totaalbedrag van ca € 11 Mio. De sterke stijging langs de uitgavezijde wordt grotendeels opgevangen door de financiering van hogere overheden.

1.2.4 Financiële ontvangsten

De stad Lier ontvangt jaarlijks dividenden uit financiële participaties dewelke via financieringsinterkommunale IKA worden aangehouden. Aanvullend worden ook dividenden van Fluvius ontvangen voor de gas- en elektriciteitsvoorziening. Totaal aan geboekte dividenden in 2024 bedroeg € 1.387.609 en was hoger dan gebudgetteerd ( 116%).

1.2.5. Overige ontvangsten

Bij de overige ontvangsten wordt ook de recuperatie van de specifieke kosten sociale dienst ondergebracht. In 2024 werden er voor een bedrag van € 791.067 aan gemaakte kosten gerecupereerd.

Aanvullende overige ontvangsten betreffen diverse kleinere ontvangsten posten.

2. De investeringen

Terug naar navigatie - 2. De investeringen

 

Investeringen Budget geboekt saldo vs budget realisatiegraad
uitgaven 34.859.733 22.594.123 12.265.610 64,81%
ontvangsten 10.825.709 9.146.639 1.679.070 84,49%

2.1. Investeringsuitgaven

Terug naar navigatie - 2.1. Investeringsuitgaven

In 2024 werd er voor € 22.594.123 aan investeringen gerealiseerd, hetgeen een realisatiegraad van ca 64.81% vertegenwoordigt indien we de rekening vergelijken met de aangepaste budgettering bij de aanpassing van het Meerjarenplan. De niet-gerealiseerde investeringen worden bijna allemaal overgedragen naar 2025. Bij de toelichting van de jaarrekening wordt een overzicht meegegeven van de overgedragen investeringskredieten. 

Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste investeringsrealisaties in 2024 (bedragen > 50.000 EUR). De vermelde bedragen betreffen enkel de corresponderende uitgaven in 2024 en geven geen indicatie van de totale projectkost.

INVESTERINGSREALISATIE UITGAVEN 2024
Omschrijving actie Rekening 2024
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 3.608.000
01/03/SAP/03/02 Sint-Gummaruskerk : restauratiewerken 3.339.808
01/08/SAP/02/02 Aanleg kunstgras-, voetbalvelden en finse piste Hoge Velden 1.493.402
01/04/SAP/01/21 Ontsluitingsweg R16 1.369.930
01/04/SAP/01/04 Berlarij 1.307.230
01/04/SAP/01/05 Bosstraat 855.139
01/04/SAP/01/17 Lisp 1 (Sterrenstraat-Maanstraat-Komeetstraat) 842.209
01/04/SAP/01/24 Schollebeekstraat 789.721
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 739.315
01/03/KAP/04/18 Beeldacademie: dakherstelling 604.606
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 503.788
01/17/KAP/01/16 Ondersteuning Lokale Politie Lier 500.000
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur 420.806
01/04/SAP/01/32 Rijenweg 381.594
01/04/SAP/01/13 Hoge Velden : Aanleg Ontsluiting 327.985
01/03/KAP/04/10 Verhuur buiten sociaal stelsel/ jacht-en visrecht/consessies 303.320
01/04/SAP/02/02 Aanplanting nieuwe bomen en struiken 302.745
01/03/SAP/03/03 Heilig Geestgebouw : restauratiewerken 281.101
01/04/SAP/01/34 Riolering N10 Lier-Berlaar 262.929
01/03/KAP/04/37 Renovatie OCMW woningen in Volmolenstraat 9 en 17 256.327
01/04/SAP/01/01 Aarschotsesteenweg - Fietspad 253.372
01/17/KAP/01/07 Ontvangen dividenden Deelnemingen IKA 231.258
01/19/KAP/02/11 Vernieuwing actieve componenten, datacenter, serverpark 190.764
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling 190.425
01/05/KAP/03/13 Aanleg van toegankelijke wijkspeelpleintjes 190.265
01/12/KAP/01/20 Gebouwen- en omgevingsbeheer 187.830
01/01/SAP/02/01 Opmaak van een beleidsplan 'Ruimte Lier ' 168.177
01/03/SAP/02/04 Zonnepanelen 160.269
01/03/KAP/04/17 Renovaties woningen OCMW 142.979
01/04/KAP/03/05 Onderhoud wegeninfrastructuur 141.156
01/19/KAP/02/12 Vernieuwing computers, thin cliënts, laptops en tablets 138.943
01/04/SAP/01/03 Berlaarsestraat en Kluizenplein (Archeologie Normaalschool) 116.734
01/04/SAP/01/38 Bosstraat 1-30 108.177
01/03/KAP/04/16 Kleine werken allerlei 107.622
01/05/SAP/01/01 Heraanleg buitenomgeving site Moevement met meer ontspanningsmogelijkheden voor jongeren 97.969
01/06/SAP/02/03 Ontsluiting roerend en onroerend erfgoed in de (semi) publieke ruimte 94.216
01/04/SAP/01/28 Afwerking straten uit vorige legislatuur 86.790
01/03/KAP/04/38 Renovatie Noodwoningen OCMW 79.588
01/04/KAP/03/03 Onderhoud van en investering in openbaar groen 78.502
01/20/KAP/01/02 Onderhoud en vervanging machines en uitrusting 71.985
01/01/SAP/02/06 Opmaak van een beleidskader economie 66.225
01/10/SAP/02/01 Bouw of verbouwing cultuurcentrum 59.774
01/03/KAP/04/01 Keuringen en controles 58.601
01/03/SAP/02/05 Opmaak van een vastgoedstrategie 56.487
01/04/KAP/03/01 Investeringen verkeersveiligheid 56.110
01/04/SAP/01/16 Kesselsesteenweg- Fietspad 54.725
Diverse "kleinere" investeringsuitgaven verspreid over een 60-tal acties 915.228
EINDTOTAAL 22.594.123

2.2. De investeringsontvangsten

Terug naar navigatie - 2.2. De investeringsontvangsten

De gerealiseerde investeringsontvangsten in 2024 bedragen €9.146.639 en vertegenwoordigen hiermee ca 84 % van het voorziene budget. De investeringsontvangsten kunnen uitgesplitst worden in twee grote deelcategorieën : desinvesteringen of verkopen van patrimonium enerzijds, en investeringssubsidies anderzijds.

Wat de verkopen OCMW-patrimonium betreft, werden er in 2024 voor een bedrag van ca 4,9 Mio EUR aan verkopen gerealiseerd (o.a. De Mosterdpothoeve, De Kozak, Grond Molenzonen in Heist op den Berg, Project De Wolfsput in Boechout, diverse percelen in onder meer Nijlen, Kessel en Duffel) 

Hieronder geven we het overzicht van alle investeringsontvangsten in 2024 per actie.

INVESTERINGSREALISATIE ONTVANGSTEN 2024
Omschrijving Actie Rekening 2024
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 4.895.246
01/03/SAP/03/03 Heilig Geestgebouw : restauratiewerken 1.249.202
01/17/KAP/01/05 Ontvangen tussenkomst van de hogere overheden in financieringen 979.943
01/04/SAP/01/24 Schollebeekstraat 808.000
01/04/SAP/01/13 Hoge Velden : Aanleg Ontsluiting 474.494
01/04/SAP/01/01 Aarschotsesteenweg - Fietspad 191.352
01/03/KAP/04/38 Renovatie Noodwoningen OCMW 174.216
01/04/SAP/01/32 Rijenweg 114.999
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 107.162
01/11/KAP/05/08 Uitvoering Lokaal Opvanginitiatief 66.058
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 55.300
01/01/SAP/02/01 Opmaak van een beleidsplan 'Ruimte Lier ' 30.000
01/04/SAP/01/21 Ontsluitingsweg R16 29.484
01/06/SAP/01/01 Studiekosten depot 19.332
01/03/KAP/04/16 Kleine werken allerlei 8.853
01/20/KAP/01/02 Onderhoud en vervanging machines en uitrusting 3.096
01/03/KAP/04/20 Colibrant: interieurherstel en onderhoud 3.000
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking -313
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling -62.787
9.146.639

3. Liquiditeit/Financiering

Terug naar navigatie - 3. Liquiditeit/Financiering

Het financieringssaldo bedraagt € 12.765.500, tov een saldo in het budget van € 12.455.903. 

3.1. Financieringsuitgaven

De financieringsuitgaven bestaan hoofdzakelijk uit de periodieke aflossingen van de lopende financieringen.  

3.2. Financieringsontvangsten

In 2024 werden er voor € 18.000.000 nieuwe leningen afgesloten.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-uitgaven.

Actie Budget Rekening Saldo Verklaring
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers € 40.788.706 € 41.233.964 -€ 459.391 De loonkost van stad en OCMW is moeilijk exact te budgetteren, mutaties van personeel ,ziekte, gewijzigde arbeidsregimes enerzijds en de hoge inflatie hebben dit nog bemoeilijkt.
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon € 8.216.032 € 8.541.062 -€ 325.030 Moeilijk exact te budgetteren. Langs ontvangstenzijde gelijkaardige overschrijding van het budget, wat het geheel in evenwicht brengt.
01/18/KAP/05/02 Terugbetalingen i.k.v. duurzaam woon-werkverkeer en dienstverplaatsingen € 440.999 € 722.347 -€ 284.348 In 2024 zijn we opgestart met de fietsleasing, budgetneutraal gefinancierd via de eindejaarstoelage. De concrete boekhoudkundige verwerking leidt in 2024 tot een overschrijding op deze actie. Globaal gezien is de financiering van de fietsleasing echter budgetneutraal.
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking € 3.424.256 € 3.534.065 -€ 112.127 We baseren ons op de ramingen van afvalinterkommunale Ivarem bij de budgetopmaak.
01/11/KAP/05/36 Toekenning financiele steun volgens REMI model € 127.233 € 1.911 € 125.322 Toekenning financiele steun volgens REMI model vermeld: Het REMI-model is lokaal vertaald via het systeem van de steunnorm, en de uitgaven zijn bijgevolg gerealiseerd via het voorziene budget rond aanvullende financiële steun
01/18/KAP/05/10 Aanleg en betaling pensioenkost € 4.002.357 € 3.808.049 € 194.308 Lichte overraming van het budget.
01/09/KAP/02/17 Lonen en wedden Academies € 9.791.137 € 9.527.391 € 263.746 Lichte overraming van het budget (zie ook ontvangsten)
01/17/KAP/01/01 Betaling interestlasten € 2.729.789 € 2.439.100 € 290.689 Korte termijn rentevoet is in de tweede jaarhelft gedaald.
01/11/SAP/01/05 Verhoging aantal werkervaringsplaatsen voor leefloners (art. 60) € 1.486.595 € 1.163.536 € 307.548 Het aantal in te vullen art. 60 plaatsen is moeilijk te budgetteren. Bijkomend was in 2024 het team onderbezet, waardoor de capaciteit onderbenut werd.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-ontvangsten.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/17/KAP/01/06 Ontvangen belastingen geïnd door de hogere overheid € 35.492.364 € 34.567.236 € 925.128 Belangrijke minderontvangst op het vlak van APB inkomsten tov de ramingen van de FOD.
01/14/KAP/01/09 Inning GAS-boetes € 4.000.000 € 3.477.433 € 522.567 Ontvangsten GAS-boetes zijn moeilijk in te schatten. T.o.v. het opstartjaar 2023 merken we alvast een duidelijke kentering.
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers € 2.929.739 € 2.726.825 € 202.914 De minderrealisatie op vlak van personeelsbetoelaging is niet specifiek toe te wijzen aan een specifieke sleutel maar is het resultaat van vele kleine minderrealisaties.
01/09/KAP/02/17 Lonen en wedden Academies € 9.791.137 € 9.524.469 € 266.668 Lichte overraming van het budget (zie ook uitgaven)
01/17/KAP/01/13 Ontvangen lokale belastingen € 3.567.535 € 3.313.125 € 254.410 Bij de documentatie van de jaarrekening wordt een gedetailleerd overzicht gevoegd van de opbrengsten van de lokale belastingen.
01/11/SAP/01/05 Verhoging aantal werkervaringsplaatsen voor leefloners (art. 60) € 1.090.429 € 904.962 € 185.468 Gelijkaardige onderbenutting langs uitgavenzijde. Moeilijk in te schatten budget, in combinatie met een onderbezetting van het team activeringsbeleid in 2024.
01/11/KAP/05/08 Uitvoering Lokaal Opvanginitiatief € 370.000 € 223.008 € 146.992 De beperktere gerealiseerde inkomsten hebben te maken met renovatie van LOI-woongelegenheden (waardoor deze niet zijn ingezet), en een hoger aantal geschorste LOI-plaatsen (tgv moeilijke doorstroom ex-LOI cliënten naar duurzame huisvesting)
01/11/KAP/05/35 Uitbouw project E-inclusie (trekkingsrecht) € 74.357 € 188.846 -€ 114.489 Geldstromen van subsidies werden in 1 jaar ontvangen (budgettair gespreid voorzien)
01/01/KAP/03/37 Concessie exploitatie parkeren openbaar domein € 380.000 € 494.991 -€ 114.991 Parkeeropbrengsten openbaar domein zijn sterk gestegen in vergelijking met voorgaande jaren.
01/11/KAP/06/07 Bestrijding gevolgen Oekraïnecrisis € 68.220 € 199.814 -€ 131.594 Geldstromen van subsidies werden in 1 jaar ontvangen (budgettair gespreid voorzien)
01/17/KAP/01/10 Ontvangen Gemeentefonds , sectorale subsidies en bijdragen contingentgesco's € 16.480.285 € 16.637.613 -€ 157.328 De afrekening van het gemeentefonds resulteerde in een hoger dan voorziene toelage.
01/17/KAP/01/08 Ontvangen dividenden en financiële tegemoetkomingen voor nutsvoorzieningen € 1.073.049 € 1.295.248 -€ 222.199 Hoger dan verwacht dividend voor elektriciteit
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur € 2.356.654 € 2.735.649 -€ 378.995 Hogere saneringsbijdrage dan voorzien gelet op gestegen waterverbruik.
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon € 7.282.724 € 7.702.655 -€ 419.931 Moeilijk te budgetteren, we zien bij de uitgaven een gelijkaardige overschrijding.
01/12/KAP/01/13 Organisatie inkomstenbeheer WZC € 10.455.869 € 11.061.248 -€ 605.379 Hoger dan geraamde Riziv-ontvangsten