Bevoegde schepen
Ilse Lambrechts

Omschrijving

Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

De actie loopt zoals voorzien: 

  • Volgende kernversterkende acties werden in 2022 opgezet:
    • 01/01/2022 - 15/03/2022: een winterspaaractie met prijzen als de winkelkarkoers, boekentoren en ronde van de tafels. 
    • 14/02/2022: een valentijnsactie met rozen
    • 19 & 20/03/2022: Lier Winkelplezier met collectieve zondagopening en uitdeelactie van versnaperingen in de Antwerpsestraat 
    • 02/04/2022 - 17/04/2022: Radio 2-Paaszoektocht ism dienst toerisme, met extra inzet van een paashaas op 3 zaterdagen
    •  25/06/2022 - 26/06/2022: Summer Kick-off Zomerbraderij met uitstallingen in het kernwinkelgebied, meet & greets met BV's en een uitdeelactie van strandballen Shoppen in Lier
    • 19/9/22: samen met team Communicatie en Thomas More/SAL werd een studentenplannetje met kortingen voor hogeschoolstudenten in Lier opgesteld en verspreid op 1500 exemplaren. 
    • 1/10/22: Actie voor Weekend van de Klant, waarbij 3000 goodie bags met producten en kortingsbonnen van Lierse ondernemers werden verdeeld aan shoppers in het kernwinkelgebied.
    • 18/11/22: om de synergie tussen de Novemberfoor en de Lierse handel/horeca te bevorderen, organiseerde Team Ondernemen een Ladies Night waarbij 250 geschenkpakketten van 3 Lierse zaken werden uitgedeeld.
    • 25-26/11/22: voor Local Friday Weekend stuurden Team Ondernemen zowel op vrijdag als zaterdag muzikale animatie door de winkelstraten.
    • 03/04/12/22: voor Sintkoopweekend organiseerde Team Ondernemen kindergrime en meet & greets met kinderhelden De Smurfen en Paw Patrol
    • 10-11 en 17-18/12/22: tijdens de kerstkoopweekends werd het kernwinkelgebied in samenwerking met de dienst evenementen ondergedompeld in  een kerstsfeer, door volgende acties: het uitdelen van kalenders voor 2023 en winkeltasjes in de vorm van een kerstsok: door een rendier en yeti door de winkelstraten te sturen; door een extra kerstbal en slee met rendier te plaatsen voor foto-opportuniteiten; door een winkelpand te bestickeren met kersttaferelen en achtergronddoeken op frames op andere locaties in het kernwinkelgebied te plaatsen; door een photobooth te plaatsen waarin bezoekers kerstfoto's konden maken; door een kerstmuts te voorzien voor de schapenkop op de hoek Kolveniersvest-Antwerpsestraat. 
    • op 11/12/22 kwam tussen 15u en 18u de Joe Pakjes Truck naar Lier en zond radiozender Joe live uit vanop de Grote Markt. 
    • kerstvakantie 2022: tijdens de kerstvakantie werd in samenwerking met de diensten toerisme, jeugd en evenementen een kerstzoektocht met rendier Rudy opgezet, waarbij ook een tiental handelszaken een sticker op de ruit kregen. 
  • Er werd vanaf eind september een nieuwe aanpak opgestart om de netheid van het kernwinkelgebied te verhogen i.s.m. het departement Infrastructuur. Er werd ook een brief gestuurd naar alle adressen in het kernwinkelgebied, waarin gevraagd werd regelmatig voor eigen deur te vegen.  
  • Samen met de Gezellen van 't Groot Volk, Lier4Business en de Beeldacademie werd een bevlaggingsactie opgezet n.a.v. de Ommegang. Er werden 1000 vlaggen te koop aangeboden voor het brede publiek en 150 op de straatoverspanningen gehangen. 
  • Met Lier Shopping vzw is een akkoord gesloten om een verhoogde toelage toe te kennen voor de invulling van leegstaande handelspanden met Artisjok kunstgalerijen. In het vierde kwartaal werd hiervoor een overeenkomst goedgekeurd. 
  • Communicatie: de stad communiceert actief naar verschillende doelgroepen ondernemers: 
    • De vernieuwde website Shoppen in Lier werd gelanceerd eind mei 2022
    • De sociale media (Instagram en Facebook) van Shoppen in Lier worden sinds kwartaal 2 van 2022 actief beheerd door team Ondernemen, met gemiddeld om de 4 dagen een post.
    • De hashtag #shoppeninlier wordt sterker gepromoot onder shoppers. 
    • Sinds het 4de kwartaal heeft team Ondernemen toegang tot Influo, een influencerplatform. Voor de kerstkoopweekends en de kerstzoektocht werden de eerste 14 influencers ingehuurd om via social media een nieuw doelpubliek te bereiken. 
    • in de eerste week van december 2022 werden 45.000 plannetjes Lier Verrassend Dichtbij gebust in 6 buurgemeenten van Lier. Op deze plannetjes werd de bereikbaarheid van Lier via verschillende vervoersmodi in het licht gezet en stond ook het eindejaarsprogramma. 
    • met het oog op het uitbrengen van een Shopping Magazine eind 2023, werd een communicatiebureau aangesteld om deze opdracht in handen te nemen in samenspraak met de diensten Communicatie, Ondernemen en vzw Lier Shopping. 
  • Klimaatactieplan:
    • Team Ondernemen heeft met de steun van UNIZO stickers voor de actie rond 'gesloten winkeldeuren' verdeeld onder winkeliers die geen UNIZO-lid zijn. UNIZO-leden kregen deze sticker al toegestuurd. 

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

De actie verloopt volgens de vooropgestelde timing .

Status

1-Gestart

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025

Jaarrekening 2022

Rekening 2022 Budget 2022
Exploitatie
Ontvangsten 25.000,00 25.000,00
Uitgaven 180.191,51 163.920,00
Saldo Exploitatie -155.191,51 -138.920,00